V oblasti vzdelávania existuje mnoho rôznych prístupov k učeniu, a niekoľko rokov už aj na Slovensku patrí medzi tie najvýraznejšie metóda Montessori. Z jej prístupu a filozofie deti v školách a škôlkach na Slovensku aj v zahraničí benefitujú už roky. Dnes sa bližšie pozrieme na rozdiely medzi tradičným prístupom učiteľa a Montessori prístupom, ktorým sa u nás v škole a škôlke inšpirujeme.

V predchádzajúcich  príspevkoch ste sa mohli dočítať, že metóda vyvinutá Mariou Montessori zdôrazňuje individuálny prístup k učeniu. V triede Montessori deti majú voľnosť výberu aktivít a pracujú vlastným tempom.

Učiteľ v tejto metóde nie je tým „najchytrejším“ v priestore, ale skôr sprievodcom, ktorý pomáha deťom objavovať svet okolo nich. Tento postoj reprezentuje známa veta Marie Montessori: „Pomôž mi, aby som to dokázal sám.“  Je inšpiráciou našim učiteľom nielen v škole KALOGATIA, ale aj v  škôlke Mimi a Monty.

V  KALOGATII tiež často hovoríme, že každé dieťa je jedinečný kvitnúci kvet, ktorý potrebuje starostlivosť a priestor na rast. Uvedomujeme si aký dôležitý je individuálny prístup. Naši učitelia sa zameriavajú na individuálne tempo a štýl učenia každého dieťaťa.

Naopak, tradičné vyučovanie sa väčšinou riadi štandardnými metódami výučby. Učiteľ tu  vystupuje ako autorita, ktorá poskytuje informácie a stanovuje presne štruktúrovaný rozvrh. Žiaci sa väčšinou učia v laviciach a majú špecifické učebné plány, ktoré sa musia dodržiavať.

Aká je teda úloha Montessori učiteľa v MŠ Mimi a Monty a SZŠ KALOGATIA?

Sprievodca a pozorovateľ

Montessori učiteľ nie je prednášajúcim, ale skôr sprievodcom. Jeho úlohou je pozorovať deti a porozumieť ich individuálnym potrebám a záujmom. Pozorovaním môže identifikovať, čo konkrétny žiak potrebuje na svojom putovaní.

Učiteľ si vytvára vhodné prostredie

V škole aj v škôlke si učiteľ vytvára pripravené učebné prostredie, ktoré ponúka špeciálne vybrané vzdelávacie materiály. Tieto materiály prispôsobujú veku a schopnostiam detí, aby podporovali ich samostatnosť a vnútornú motiváciu. Tento typ vzdelávania posilňuje schopnosť myslenia, nie len pamäti.

Podpora dieťaťa a samostatnosť

Učiteľ nie je len sprievodca, ale aj podporovateľ. Učí deti, ako používať Montessori materiály a následne im umožňuje pracovať samostatne. Učiteľ poskytuje smer, radu a povzbudenie, ale nezasahuje nadmerne do procesu učenia.

Individuálny prístup

Každé dieťa je vnímané ako individuálna osobnosť so svojimi jedinečnými potrebami a tempom učenia. Učiteľ pristupuje k deťom s rešpektom a prispôsobuje svoje vzdelávacie metódy tak, aby zohľadňovali špecifické potreby každého žiaka.

Rozvoj sebahodnotenia a  sociálnych zručností

V ZŠ KALOGATIA učiteľ nabáda deti na sebahodnotenie a nezávislé správanie. Učia sa rozhodovať, plánovať svoj čas a ako aj to ako sa látku naučia. To rozvíja ich schopnosť preberať zodpovednosť za vlastné vzdelávanie.

Deti v našej škole aj škôlke často pracujú na projektoch vekovo zmiešaných skupinkách, kde spolu  komunikujú. Niekedy je to pre nich výzva. Starší sa učia trpezlivosti a rešpektu voči ostatným, mladší prezentovať vlastné myšlienky a nadobúdajú sebavedomie. Učiteľ vystupuje v roli fecilitátora, pomáha pri vytváraní rešpektujúcej školskej komunity. Ide o dlhodobý proces, kedy sleduje nielen individuálne pokroky žiakov, ale aj úspechy kolektívu ako celku.

Uvedomujeme si, že učenie nie je len o okamžitých výsledkoch, ale o budovaní pevných základov pre celoživotné vzdelávanie a rovnako tak aj fungovanie v spoločnosti. A aký je test správnosti jeho pôsobenia? „Jediným testom správnosti pri vzdelávacom procese je šťastie dieťaťa,“ uvádza Marie Montessori vo svojich publikáciách.

Pozývame vás presvedčiť sa do našich priestorov školy aj škôlky :).

10 zásad pedagóga podľa M. Montessori

  1. Montessori pedagóg musí vytvoriť dopredu pripravené prostredie a starať sa oň.
  2. Montessori pedagóg musí sám ovládať používanie a využitie didaktického materiálu a dokázať deťom sprostredkovať jeho používanie.
  3. Montessori pedagóg je aktívnym, keď sprostredkováva deťom vzťah s okolím, je pasívnym, pokiaľ sa tento vzťah už uskutočnil.
  4. Montessori pedagóg musí deti neustále pozorovať a diagnostikovať, aby vedel pomôcť v okamihu, kedy je požiadaný o pomoc.
  5. Montessori pedagóg musí a môže podať pomocnú ruku len vtedy, keď je požiadaný o pomoc.
  6. montessori pedagóg musí počúvať a potom sa pýtať.
  7. montessori pedagóg musí rešpektovať dieťa, keď pracuje, a nevyrušovať ho.
  8. montessori pedagóg musí rešpektovať dieťa, keď robí chyby, bez toho, aby ho hneď opravoval.
  9. montessori pedagóg musí rešpektovať dieťa, ktoré odpočíva pozoruje prácu iných, bez toho, aby ho rušil a nútil do práce.
  10. montessori pedagóg sa musí stále pokúšať nadchnúť deti pre prácu.